۱۳۸۷ آبان ۲۳, پنجشنبه

قتل ناموسی در کلانشهر تورنتو


از حوزه اجتماعی قتل ناموسی در کلانشهر تورنتو
سوریه کبیری- واشنگتن پریزم
این روزها توجه تمامی رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری تورنتو بر قتل یک دختر مسلمان به دست پدرش تمرکز دارد. بنا بر گزارش این رسانه ها، "اقصی پرویز" دختر ١٦ ساله به سبب مخالفت با رعایت حجاب و جروبحث در مورد این موضع خود، مورد ضرب و شتم پدرش قرار گرفت. ضرب و شتمی که در نهایت منجر به کشته شدن این نوجوان گردید.
در رسانه های نامبرده آمده که خفگی ناشی از فشردن گلوی این دختر، سبب مرگ وی شده است. به گفته پلیس منطقه پیل "محمد پرویز" پدر ۵٧ ساله اقصی، پس از یک تماس تلفنی دستگیر شد. چراکه بامداد روز دوشنبه ١٠ دسامبر (١٩ آذر) مردی از خانه ای در میسی ساگا (حومه غربی کلانشهر تورنتو) از طریق تماس با تلفن ٩١١ به پلیس اطلاع داد، که دختر خود را به قتل رسانده است. زمانی که پلیس به خانه مورد نظر رسید، علائم حیات در اقصی دیده نمی شد. به همین سبب پس از برخی اقدامات برای شروع مجدد تنفس دختر نوجوان، وی به "بیمارستان کودکان" منتقل و دیروقت همان شب درگذشت. پلیس روز سه شنبه نام پدر و قاتل اقصی را اعلام نمود.
این پدر در دادگاه روز چهارشنبه ١٢ دسامبر (٢١ آذر) خود، با لباس نارنجی رنگ ویژه زندانیان حضور یافت. در این جلسه درخواست ودیعه او که در طول دادگاه بی احساس به نظر می رسید، مورد قبول واقع نگردید. همچنین به وی دستور داده شد، که از تماس با "وقاص پرویز" پسر ٢٦ ساله اش خودداری کند. وقاص که خود نیز در پیوند با قتل خواهرش با اتهام مانع تراشی برای پلیس روبرو می باشد، امروز جمعه ١٤ دسامبر (٢٣ آذر) دادگاهی می شود.
در همان روز چهارشنبه "شن محمد پرویز" دیگر برادر اقصی در خارج از جلسه دادرسی اظهار داشت، که هنوز خانواده اش نمی دانند واقعا چه مسئله ای منجر به بروز این رخداد گردیده است. وی گفت که خانواده در حال حاضر بسیار ناراحت هستند، و مادرش به سبب این حادثه ناگوار بیمار شده است.
در عین حال گرچه پلیس پدر را به قتل دختر خود متهم نموده، ولی "پاسبان وین پترسون" جمعی پلیس ناحیه پیل اظهار کرده که به رغم گزارش رسانه ها، هنوز معلوم نیست که وی با اتهام قتل از نوع درجه یک روبرو حواهد بود، یا به جرم قتل درجه دوم محاکمه می شود.
"جوزف سیراکو" وکیل محمد پرویز در این باره گفته: "این رخداد آشکارا فاجعه ای خانوادگی می باشد. چراکه دختر کشته شده، و پدر و برادرش زندانی هستند." وی با ذکر اینکه محمد پرویز دچار ناراحتی قلبی است، اظهار کرده که وی باید پیش از جلسه بعدی دادگاه خود در روز ٢٩ ژانویه سال آینده (٩ بهمن سال جاری) توسط پزشک معاینه شود.
"سیلویا لینک" نماینده آموزش و پرورش ناحیه پیل نیز اظهار داشته، که مدارس همواره با مناقشات بین نوجوانان و خانواده یشان روبرو هستند. بنابراین ذکر این مطلب که دبیرستان محل تحصیل اقصی از امکان بروز چنین رخدادی آگاهی داشته و اقدامی به عمل نیاورده، کاملا غلط است.
دوستان اقصی که دانش آموز کلاس یازدهم "دبیرستان اپل وود هایتز" بود، گفته اند که "این دختر دوست داشتنی، پیش از آن نیز مورد تهدید خانواده به شدت مذهبی خود بوده است." به گفته "ابونی میشل" دوست ١٦ ساله مقتول، مناقشه بر سر رعایت حجاب اقصی از آغاز سال تحصیلی جاری شروع شد. وی اظهار داشت: "او تنها می خواست مانند ما لباس بپوشد. وی سال پیش حجاب داشت، اما امسال مانند زنان غربی لباس می پوشید.
دوستان اقصی که دانش آموز کلاس یازدهم "دبیرستان اپل وود هایتز" بود، گفته اند که "این دختر دوست داشتنی، پیش از آن نیز مورد تهدید خانواده به شدت مذهبی خود بوده است." وی همچنین ذکر کرده که خانواده پرویز آدم های خوبی به نظر می رسیدند، اما روابط اقصی با آنان آشکارا رو به وخامت داشت.
یادآوری می شود که خشونت از جانب اعضای خانواده، گاهی به غمبارترین شکل نمود پیدا می کند. از جمله تلخ ترین این موارد، می توان به قتل های ناموسی اشاره کرد. این نوع کشتارها در بسیاری از نقاط جهان از جمله کشورهای عربی، ایران و ترکیه، رخ می دهند.
قتل هایی از این دست می توانند توسط یک مرد خانواده در خلوت، و یا در میدانی عمومی و با حضور افرادی زیاد صورت بگیرند.
نمونه نخست "مریم" دخترک ۷ ساله ایرانی بود، که قربانی توهم پدرش شد. پدری که تصور می کرد دایی مریم به او تجاوز کرده است. پس از بریدن سر مریم کوچولو آشکار شد جرمی که حتی در صورت وقوع باید دایی برای آن مجازات می شد، اصلا رخ نداده است.
نمونه دوم "دعا اسود خلیل" دختر ۱۷ ساله‌ کرد عراقی و از فرقه یزیدی بود. ظاهرا او عاشق یک عرب سنی شده، و پس از گرویدن به اسلام در نظر داشت با وی ازدواج کند. اما در فرقه نامبرده مجازات مسلمان شدن، مرگ می باشد.
چگونگی کشته شدن این دختر، زشتی ماجرا را صد چندان کرده است. چراکه وی در حالی در وسط میدان با لگد، سنگ و بتون مورد حمله دسته جمعی قرار گرفت، که سه پلیس عراقی با لباس فرم ناظر این صحنه دلخراش بودند. خانواده و بستگان دعا در جلوی صف مهاجمان قرار داشتند.اینگونه قتل ها معمولا به اعتقادات اسلامی منتسب می شوند، و بسیاری از رسانه ها، افراد و گروه های کانادایی نیز در این چند روز بر این مسئله تأکیدی ویژه داشته اند. اما واقعیت ها نشانگر آنست، که بیشتر این کشتارها ریشه های قومی و قبیله ای دارند. مورد دومی که ذکر شد، شاهدی بر این مدعاست. کمااینکه در ایران نیز میزان آنها در استان هایی که دارای قومیت خاص هستند، یعنی بلوچستان بلوچ نشین، کردستان، کرمانشاه و ایلام کرد و لرنشین، گلستان ترکمن نشین، و خوزستان عرب نشین، شدت بیشتری دارد. مثلا به گفته "مهدی مرادی فتیدهی" بازپرس ویژه قتل اهواز، هم اینک ٢۵ درصد قربانیان زن در استان خوزستان با انگیزه ناموسی به قتل می رسند.
پژوهش دیگری که زیر نام "قتل های ناموسی" توسط "انجمن جمعیت ترکیه" و با پشتیبانی "صندوق جمعیت سازمان ملل متحد" و "برنامه توسعه" این سازمان در ترکیه انجام شده، نشان می دهد که عوامل زیادی در اینگونه قتل ها دخیل هستند. در نتیجه گیری پژوهش مذکور آمده که عواملی چون جنسیت، روابط طایفه ای و قومی، سن، محل اقامت، و میزان تحصیلات در تعریفی که افراد از ناموس و جایگاه آن در زندگی دارند، مؤثر می باشد. در این تحقیق اکثریت مصاحبه شوندگان دارای وابستگی های شدید طایفه ای و قومی بودند، و در عین حال بر اهمیت دین نیز تأکید داشتند. تحریم اینگونه اقدامات از جانب بزرگان جهان اسلام، دلیلی دیگر بر این مدعاست. مثلا به گزارش آسوشیتد پرس "آیت الله محمد حسین فضل الله" از مراجع شیعه لبنان در فتوای مرداد ماه سال جاری خود، به صراحت نوشت "قتل های ناموسی عملی نفرت انگیز است، که آن را محکوم و حرام اعلام می کنم. این قتل ها بدون هیچ مدرک دینی، و در بیشتر اوقات تنها براساس سوء ظن انجام می شوند"به گفته "آقای عبدالله" سخنگوی این مرجع تقلید، این فتوا درپی افزایش این نوع قتل ها صادر گردید. این سخنگو همچنین اظهار داشت که "دولتمردان عرب به خاطر این که رهبران قبایل را از خود نرنجانند، در برابر این نوع قتل ها سکوت کرده و می کنند."


0 نظرات: